BGSIA

Brain Games, SIA

Tērbatas 78, Rīga, LV-1001 www.brain-games.com

Vai tiešsaistes sporta spēles jebkad tiks iekļautas Olimpiskajās spēlēs?

2022. gada 20. maijā 12:51

Daudzi gribēs uzdot pretjautājumu: kas tās par spēlēm? Kurš tās spēlē un kurš skatās? Tomēr, ideja par e-sporta iekļaušanu Olimpiskajās spēlēs nav tik absurda, kā šķiet pirmajā mirklī. Rakstā aplūkosim esošo situāciju un, iespējams, nonāksim pie negaidīta rezultāta. 

Uzziņai – tiešsaistes sporta spēles jeb e-sports (citā vārdā arī kibersports) ir elektroniskās spēles, kurās dalībnieki sacenšas videospēlēs. E-sportā ir dažādi turnīri un čempionāti, kas risinās atšķirīgās līgās. Nozare šobrīd ir labi attīstīta, un tai ir spēcīgi sponsori.

Pēc dažādām aplēsēm, ienākumi no e-sporta kopš 2015. gada pieauguši aptuveni par 20% gadā. Tika prognozēts, ka pirmais miljards dolāru šajā nozarē tiks nopelnīts jau 2021. gadā, tomēr pandēmija ieviesa nelielas korekcijas. Pasaules eksperti ir pārliecināti, ka e-sports 2022. gadā beidzot pārkāps šo zīmīgo robežu.

E-sporta popularitātes pieauguma faktori

Vairāku datorspēļu turnīri tiek translēti tiešraidē, un tas piesaista ne tikai šo spēļu īstos fanus. Jau 2014. gadā datorspēles League of Legends pasaules čempionāta finālturnīru Seulā savus favorītus arēnā vēroja 40 000 atbalstītāji, un vismaz miljons to darīja tiešsaistē. 

Pilnīgi loģiski, ka e-sporta turnīru popularitātes pieaugums nav palicis nepamanīts arī no tradicionālā sporta pasākumu organizatoru puses. 2018. gada Āzijas spēlēs Džakartā e-sports bija demonstrācijas pasākums, bet šī paša mēroga spēlēs, kas 2022. gadā notiks Ķīnā, pirmoreiz risināsies cīņa arī par 8 e-sporta medaļām.  

Kā izrādās, lēmums iekļaut e-sportu Āzijas spēlēs tika pieņemts, sadarbojoties ar Alisports. Tā ir Ķīnas tiešsaistes mazumtirdzniecības giganta un olimpiskā sponsora Alibaba sporta nodaļa. Lielā biznesa pārstāvju iesaistīšanās e-sporta atbalstā noteikti liecina par vēlēšanos gūt ietekmi sektorā ar straujas izaugsmes potenciālu. 

Vai un kā SOK raugās uz e-sportu?

Sekojot jaunākajām tendencēm, arī Starptautiskajā Olimpiskajā komitejā pirms vairākiem gadiem sākās e-sporta jautājuma apspriešana. 2018. gada jūlijā Lozannā notika īpašs e-sportam veltīts samits, lai izvērtētu, kā turpināms dialogs ar spēļu industrijas nozares pārstāvjiem. Tā paša gada sākumā SOK prezidents Tomass Bahs gan bija izteicis domu, ka Olimpisko spēļu organizatori “nevar apsvērt tādas spēles, kas ietver vai veicina vardarbību vai jebkāda veida diskrimināciju”. Kā zināms, daudzas videospēles ir pārsātinātas ar šaušanu, kaušanos un cita veida vardarbību.

2018. gada kopējo SOK viedokli varam izteikt šādi: E-sports nepārprotami ir aizraujoša un augoša nozare, ko olimpiskā kustība nekādā gadījumā nevar ignorēt. Neskatoties uz to, var paiet ilgs laiks, līdz tas iekļūs olimpiskajā programmā. Savukārt 2021. gada marts nāk ar SOK vienprātīgu balsojumu par ciešākām saiknēm ar e-sportu, taču tiek izteikts brīdinājums, ka tā noraidīs vardarbīgas videospēles. Kā vēlreiz uzsvēra T.Bahs: "Mums ir skaidra sarkanā līnija, un mēs nevēlamies atbalstīt spēles, kas ir pretrunā ar olimpiskajām vērtībām.”

SOK komisijas ekspertu viedokļi

Atsevišķa SOK ekspertu grupa pirms 2021. gada balsojuma izskatīja vērtēšanai iesniegtās datorspēles, un darba noslēgumā grupas vadītājs, FIFA prezidents Džanni Infantīno rezumēja: "Mēs varam tikai iedomāties šo spēļu potenciālu, taču mums ir jāatzīst, ka svarīgi ir ātri rīkoties un izcelt šo iespēju." Pēkšņi uznākusī pandēmija zīmīgā kārtā parādīja, ka ieņēmumi no videospēļu licencēšanas Covid-19 pandēmijas laikā bija galvenais FIFA ieņēmumu avots.

E-sportā, tāpat kā šahistiem, ļoti svarīga ir fiziskā sagatavotība, izturība un psiholoģiskā sagatavotība, jo maču laikā ir jāspēj nosēdēt daudzas stundas. Dubultā olimpiskā čempione kārtslēkšanā Jeļena Isinbajeva atzīmēja e-sporta dalībnieku fizisko sagatavotību, kas panākta regulāros, mērķtiecīgos treniņos. Viņasprāt, tas pilnīgi atbilst arī olimpiskās kustības deklarētajām un uzturētajām vērtībām. Pēc komisijas dalībnieku kopēja atzinuma, pēdējā laika notikumi kopā ar paredzamajām tendencēm skaidri norāda uz e-sporta popularitātes nostiprināšanos, jo to veicina interneta un citu tehnoloģiju attīstība un tam sekojoša atvieglotā pieejamība. 

Pasaules airēšanas prezidents Žans Klods Rollands ir cieši pārliecināts, ka e-sports paver nākotnē iespēju jebkura tradicionālā sporta federācijai iekļaut olimpiskajā programmā arī savu virtuālo sporta veidu. Līdz ar to, mēs varam visai droši paredzēt, ka nav aiz kalniem diena, kad kibersports ienāks Olimpisko spēļu arēnā.

Raksts

media/users/article/galleries/150/363/15036358.jpg

"Brain Games" šogad plāno par 20% apgrozījuma pieaugumu

Galda spēļu uzņēmums "Brain Games" šogad plāno 20% apgrozījuma pieaugumu salīdzinājumā ar gadu iepriekš, aģentūrai LETA pastāstīja "Brain Games" izpilddirektors Raivis Kalniņš.

Atrašanās vieta