Kāpēc uzņēmumi Latvijā arvien biežāk izvēlas līzingu ar pilnu servisu

Autors: Pexels.com
Uzņēmumu autoparks vēsturiski ticis uztverts kā ilgtermiņa ieguldījums. Auto iegāde nozīmēja īpašumu, kontroli un skaidru vietu bilancē – taustāms aktīvs, kas it kā strādā uzņēmuma labā. Tomēr šī pieeja strauji mainās. Arvien vairāk uzņēmumu Latvijā pāriet uz pilna servisa līzinga modeļiem, kur auto kļūst par pakalpojumu, nevis īpašumu. Kāpēc? Jo mūsdienu biznesa vide prasa elastību, pārskatāmību un brīvību no liekiem riskiem. Apskatīsim, kas mainījies un kāpēc tradicionālā pieeja vairs nestrādā tik labi kā agrāk!
Klasiskā pieeja: autoparks kā ilgtermiņa investīcija
Tradicionāli uzņēmumi iegādājās transportlīdzekļus kā kapitālieguldījumu. Auto tika pirkts uzreiz vai līzingā un pēc tam izmantots līdz nolietojuma beigām vai līdz brīdim, kad tas vairs neatbilda darba vajadzībām.
Šī pieeja balstījās uz trim galvenajiem argumentiem:
- kontrole pār īpašumu – viss auto cikls uzņēmuma rokās: iegāde, lietošana, apkope un pārdošana;
- amortizācijas priekšrocības – auto kā nolietojams aktīvs grāmatvedībā;
- bilances stiprināšana – iegādāts īpašums kā uzņēmuma vērtību palielinošs elements.
Taču līdz ar uzņēmējdarbības dinamiku un augošām izmaksām šīs priekšrocības kļuvušas relatīvas.
Kāpēc šī pieeja vairs ne vienmēr strādā?
- Auto vērtība strauji krīt, bet saistības paliek – uzņēmums paliek ar novecojušu aktīvu, kuru ir grūti vai neizdevīgi pārdot.
- Kapitāls tiek iesaldēts tā vietā, lai to ieguldītu pamatdarbībā vai izaugsmē.
- Autoparks kļūst par slogu, jo ikdienas pārvaldība prasa laiku, resursus un bieži vien arī speciālistu piesaisti.
- Neelastīgums – ja darbinieku skaits vai vajadzības mainās, esošā auto bāze ne vienmēr pielāgojas.
Rezultātā uzņēmums, kurš investējis desmitos vai simtos tūkstošu eiro transportā, bieži sastopas ar grūti prognozējamām izmaksām, sarežģītu administrēšanu un ierobežotu manevrētspēju biznesa izmaiņu gadījumā.
Izmaksas, par kurām bieži aizmirst
Auto iegāde uzņēmumā nereti tiek uztverta kā vienreizējs izdevums – nopērkam, reģistrējam un varam lietot. Taču praksē šī pieeja ātri vien saskaras ar virkni citu izmaksu, kas uzkrājas mēnesi pēc mēneša.
Administratīvais slogs un cilvēkresursi
Katrs transportlīdzeklis prasa dokumentu kārtošanu, līgumu pārvaldību, tehnisko apskati, apdrošināšanas termiņu uzraudzību, servisa rezervācijas un bieži vien arī krīzes situāciju risināšanu, piemēram, negadījumus, bojājumus vai steidzamus remontus.
Lielākos uzņēmumos šos pienākumus pilda autoparka pārvaldnieks vai grāmatvedības darbinieki, bet mazākos – bieži vien vadītājs pats. Tas nozīmē, ka tiek patērēts laiks, ko varētu ieguldīt pamatbiznesā.
Tehniskā uzturēšana un sezonālie darbi
Auto uzturēšana ietver ne tikai eļļas maiņu un apkopes, bet arī:
- riepu maiņu un uzglabāšanu;
- regulāru tehnisko stāvokļa kontroli;
- garantijas remontus (kas ne vienmēr sedz visu);
- neparedzētus bojājumus.
Šīs izmaksas ir ne vien regulāras, bet arī neprognozējamas, īpaši gadījumos, kad auto tiek intensīvi izmantots vai noveco.
Apdrošināšana un riska pārvaldība
Uzņēmumiem ir jārūpējas par gan OCTA, gan KASKO apdrošināšanu. KASKO polises pašriski, apdrošināšanas izņēmumi un ikgadējās maksas būtiski ietekmē kopējo izmaksu struktūru. Turklāt negadījuma gadījumā var būt arī neplānota darbinieka dīkstāve, ja aizstājējs netiek nodrošināts.
Finansiālā neparedzamība
Īpašumā esošs autoparks nozīmē, ka jebkura situācija – sākot no dzinēja bojājuma līdz piegādes kavējumam – kļūst par uzņēmuma problēmu un atbildību. Un šīs izmaksas nereti parādās tieši tajos brīžos, kad uzņēmuma budžets jau ir saspringts.
Autors: myavis.lv
Pilna servisa līzings – efektīvs un pārdomāts risinājums uzņēmumiem
Mainoties biznesa vidē un mobilitātes paradumiem, pilna servisa līzings kļūst par rīku, kas ļauj uzņēmumiem saglabāt mobilitāti bez īpašumtiesību riskiem un sloga.
Tā vietā, lai iegādātos transportlīdzekli un uzņemtos visas ar to saistītās izmaksas un atbildību, uzņēmums maksā fiksētu mēneša maksu, kurā jau ir iekļauts:
- auto lietošana bez iegādes vai pirmās iemaksas;
- OCTA un KASKO apdrošināšana;
- servisi un apkopes noteiktos termiņos;
- sezonālā riepu maiņa un uzglabāšana;
- palīdzība uz ceļa un nomaiņas auto, ja nepieciešams.
Tas nozīmē, ka uzņēmumam vairs nav jāprognozē neparedzamie izdevumi vai jārisina tehniskas problēmas – par visu parūpējas pakalpojuma sniedzējs.
Ko iegūst uzņēmums?
- Laiks. Uzņēmuma vadība un darbinieki var koncentrēties uz pamatdarbību, nevis transporta jautājumiem. Nav jākoordinē servisi, jārisina bojājumi vai jāmeklē apdrošināšanas piedāvājumi.
- Pārskatāmība. Vairs nav izmaksu lēcienu vai slēptu izdevumu – katru mēnesi ir viens skaidrs rēķins, kas iekļauj visu nepieciešamo.
- Elastīgums. Ja mainās darbinieku skaits, projekti vai lokācija, autoparku var viegli pielāgot – pievienot, samazināt vai nomainīt auto, neuzņemoties ilgtermiņa saistības.
- Un visbeidzot – mobilitāte kā pakalpojums ļauj uzņēmumiem būt moderniem, efektīviem un prognozējamiem. Nevis ieguldīt resursus pasīvos aktīvos, bet izmantot tos mērķiem, kas tiešām attīsta biznesu.
Raksts
Ilgtermiņa auto noma: 5 vērtīgi ieguvumi uzņēmumam
Jauna auto iegāde nozīmē iespaidīgu finansiālo ieguldījumu. Turklāt, ja vēl ir nepieciešamas vairākas mašīnas, izmaksas tikai sadārdzinās. Viena no labākajām alternatīvām uzņēmumiem ir ilgtermiņa auto noma. Kas ir auto noma ilgtermiņā, un kādas priekšrocības tā sniedz, noskaidro raksta turpinājumā!